یکی از درختانی که از قرنها پیش همواره به عنوان متریال اصلی ساختن بسیاری از وسایل استفاده می شده است بلوط بوده که تنوع بالایی هم دارد. در کشور ما نیز یک گونه مقاوم از بلوط وجود دارد که برای ساخت بسیاری از چیز ها نظیر کابینت های آشپزخانه - بشکه های چوبی - مبل و...از آن ها استفاده می شود اما می توان گفت که بلوط های آمریکایی و سپس کانادایی و بعد هم روسی از کیفیت و دوام بیشتری بهره مند هستند و قیمتشان هم بیشتر است. 

چوب بلوط نسبتا وزن و چگالی متوسطی داشته و در عین حال استحکام زیادی در برابر فشار از خود نشان می دهد. یکی از رایج ترین موارد مصرف این چوب همانطور که گفته شد برای ساخت کابینت چوب بلوط است که به دو صورت تمام چوب و یا از ورقه های نازک بلوط به عنوان روکش روی ام دی اف استفاده می شود. 

در هر صورت کابینت هایی که از این چوب در ساختشان استفاده می شود و یا روکشش را دارند هم ظاهری لوکس و کلاسیک داشته و هم کنده کاری ها و مبت کاری هایی که دارند آن ها را بسیار زیبا می کند. در واقع به خاطر خاصیت چکش خواری و ابزار خوری چوب بلوط از آن می توان برای ساخت سیاری از المان های دکوراتیو و نه تنها کابینت ها استفاده کرد.